MotorikTerapi

Sansemotorik og Fysioterapi til børn

Her får du hjælp til dit barn


Oplever du at dit barn har fysiske eller sansemæssige udfordringer som I har brug for hjælp til?

Har dit barn brug for en sansemotorisk undersøgelse, udredning og vurdering?

Har du brug for råd og vejledning til at kunne hjælpe og støtte dit barns udvikling?

Har dit barn brug for behandling eller træning?

MotorikTerapi er et specialiseret fysioterapeutisk tilbud til børn og deres forældre, plejeforældre og andre vigtige omsorgspersoner omkring det enkelte barn.

Børnefysioterapi har til formål at sikre at det enkelte barn opnår de bedste forudsætninger for at kunne lege, lære og leve uden at de sansemotoriske udfordringer spænder ben i hverdagen.


BABYTJEK OG BABYBEHANDLING

Babytjek og Babybehandling er børnefysioterapi for din baby i alderen 0-12 måneder.

Har din baby symptomer og brug for behandling eller et babytjek, så er du i professionelle hænder og i rolige omgivelser. Fremgangsmåden i forbindelse med behandling af din baby foregår gennem tæt kontakt med din baby og, hvor du som forældre er lige ved siden af hele tiden, så din baby kan se dig.

Din baby vil få et babytjek, som består af, for det første, en masse spørgsmål vedr graviditet, fødsel og den første tid. Derpå får din baby en grundig undersøgelse af bevægelighed, spændinger i muskler og bindevæv og ligeledes vurdering af grundmotorikken og de kropslige funktioner.
Selve behandlingen foregår på babys præmisser, og består af nænsomme mobiliseringer og behandling af de muskler, led og bindevæv, som har behov for opmærksomhed. Behandlingen er en blanding af Børnefysioterapi, Kranio-sacralterapi, mobilisering og massage.

Alt efter din babys behov, tilpasses behandling, så den bliver så effektiv som muligt. Forløbet er hverken voldsomt eller ubehageligt for din baby og det hele forgår i jeres tempo.

Du vil som forældre blive instrueret og modtage råd og vejledning i håndtering, sove- og bærestillinger, øvelser og stimulation og evt hjælpemidler.

 

SYMPTOMER

Hvornår skal man komme til Babytjek?

Oplever du at din baby:

    • Har vanskeligheder med at holde hovedet i midten
    • Har en skæv stilling af hovedet og/eller favoritside
    • Har en asymmetrisk hovedfacon og affladning af baghovedet
    • Ligger med hovedet bagover
    • Ensidig sovestilling / ligger som et C
    • Vil ikke ligge på maven
    • Vil ikke trille
    • Har forstyrret søvn
    • Har svært ved at sutte/amme
    • Gylper meget
    • Har træg mave
    • Er urolig og ofte utilfreds
    • Er for passiv og ikke glad for bevægelse

 

Børnefysioterapeuten anbefaler, at man kommer til tjek inden for de første 4-5 måneder, da det er hensigtsmæssigt at komme i gang med behandling, øvelser m.m. så tidligt som muligt.

Et babytjek har gavnlig effekt på udfordringer med at ligge på maven, motorisk udvikling, favoritside, nedsat bevægelighed, låsning i nakke, ryg eller bækken, kolik, udfordringer med at amme, problemer med søvn og uro, samt andre gener.

I nogle tilfælde kan din baby have brug for yderligere hjælp, hvor børnefysioterapeuten i sådanne situationer samarbejder med lokale kiropraktorer om at hjælpe dig og din baby bedst muligt på vej.

 

FAVORITSIDE

Hvorfor får nogle babyer en favoritside?

Den primære årsag til at mange babyer hurtigt efter fødslen udvikler en favoritside er grundet en låsning i nakke, ryg eller bækken, eller stramhed i muskler og bindevæv. I nogle sammenhænge giver man denne tilstand betegnelsen KISS eller KISSKID, hvis der er tale om et ældre barn.

KISS står for Kranie-nakkeleds induceret symmetriforstyrrelse eller på dansk: Et hold i nakken.

 

KISS syndrom henviser til symptomerne forårsaget af en biomekanisk dysfunktion i de øvre nakkeled på et lille barn. Denne dysfunktion kan forstyrre barnets normale bevægelsesudvikling, så barnet bliver skævt/asymmetrisk og får sværere ved at udfolde sig frit

Under en fødsel er der voldsomme kræfter på spil, hvilket ofte er her vi skal finde årsagen til de efterfølgende udfordringer hos baby. Det kan der ikke ændres på, men det er vigtigt at være opmærksom på din baby´s trivsel og udvikling efterfølgende.

Følgende er eksempler på hvorfor din baby har denne tilstand:

    • En hård fødsel
    • En lyn hurtig eller meget lang fødsel
    • Brug af hjælpemidler under fødslen; sugekop, tang
    • Født ved kejsersnit
    • At din baby er skruet skævt ned i fødselskanalen
    • Hvis din baby er født som stjernekigger

 

KRANIESKÆVHED

Hvorfor får min baby et skævt kranie?

Knoglestrukturen hos spædbarnet er meget blød og eftergivelig. Det har en helt praktisk årsag, da det ellers vil være vanskeligt for mor at få hovedet ud gennem fødselskanalen. Ligeledes er kraniet delt i flere stykker, som gør at kraniet kan give sig under selve fødslen, men også har en praktisk betydning efterfølgende, da barnet hjerne vokser rigtig meget i løbet af de første 2 leveår.

Der er sket ved markant stigning i antallet at børn med skævt kraniet, hvilket skyldes Sundheds styrelsens vigtige anbefaling ift forebyggelsen af vuggedød.

 

Når et spædbarn udvikler et skævt kranie, er der primært 3 muligheder, som kan forklare årsagen:

 

1. Lejringsbetinget kranieskævhed:

    • Ensidig sove- og hvilestilling på ryggen
    • Ensidig håndtering
    • Ligger for lidt på maven i de vågne timer
    • Foretrukken hovedrotation
    • Inaktive og motorisk passiv

 

2. Låsning i nakke, ryg eller bækken:

    • Nedsat bevægelighed over et eller flere led
    • Stramme muskler og bindevæv

 

3. Andre og mere sjældne årsager

I de første 6 levemåneder er det muligt at ændre hovedfaconen, derpå begynder kraniet at lukke sig mere og mere. Fra 6 måneders alderen der det derfor vanskeligt at ændre hovedfaconen ved udefrakommende tryk.


BABYHOLD

Tilmelding til alle baby hold:

Skriv til gitte@sofiendal-sundhedsteam.dk

Eller ring til klinikken på 20602400

 

Babymassage – Hold

Kom og lær at give din baby massage – rolig og nærværende sanse stimulation.

Babymassage er en skøn og simpel vej til nærhed og kontakt til og med din baby.

Forløbet strækker sig over 4 gange af 75 minutters varighed pr gang.

Der er plads til max 5 babyer incl en forælder pr hold.

 

Aldersgruppe: Baby’er 2-10 mdr

Pris: 495 kr. for hele forløbet incl. 1 stk babymassage olie

Medbring: et lagen og et håndklæde

 

Mødregrupper

Få besøg af en Børnefysioterapeut !

Mangler I ideer til leg og stimulation af jeres babyer.

Oplever I bekymringer og behov for gode råd.

Vil I gerne have et babytjek på krop og motorik.

 

Børnefysioterapeuten besøger jer i jeres vante trygge rammer

I få en masse råd og vejledning om hvordan I kan understøtte jeres børns sansemotoriske udvikling, samt få vist øvelser og teknikker, som I kan lave med jeres babyer i hverdagen.

 

Emner til oplæg og diskussion kunne ligeledes være:

  • Babytjek
  • Babymassage
  • Urolige børn, svøbeteknik og søvn
  • Skæve kranier og anbefalinger
  • Legetøj og hjælpemidler

Pris: 250 kr pr. mor, ved min. 3 mødre

Book en tid på 20 60 24 00

Eller skriv til:

gitte@sofiendal-sundhedsteam.dk


BØRN MED MOTORISK USIKKERHED OG SANSEFORSTYRRELSER

De fleste børn udvikler helt automatisk lyst til at udforske omverdenen ved hjælp af sanseindtryk og den naturlige bevægelsesudvikling.

De får langsomt men sikkert kontrol over kroppen. De eksperimenterer med leg og bevægelse, alene og sammen med andre.

Op mod 20 % af alle danske børn har ikke de samme forudsætninger. Disse børn beskrives som motorisk usikre, kluntede, sensitive, sky, urolige, passive, dovne m.m.

Kært barn har mange navne, men fælles for disse børn er at de ikke har samme sansemotoriske forudsætninger som andre og ofte ikke reagerer typisk og hensigtsmæssigt på sanseindtryk.

Mange af disse børn har vanskeligheder i en sådan grad at det påvirker deres hverdag og mulighed for god udvikling, læring, og god social og psykisk trivsel. Ligeledes viser mange af disse børn allerede tegn meget tidligt i deres udvikling og nogle allerede kort tid efter fødslen.

At være motorisk usikker er IKKE en diagnose, men er et udtryk for én eller flere vanskeligheder hos et barn.

Børnefysioterapi har til formål at sikre at det enkelte barn opnår de bedste forudsætninger for at kunne lege, lære og leve uden at de sansemotoriske udfordringer spænder ben i hverdagen.

 

Alarmklokker!

Typiske tegn på at dit barn har sansemotoriske udfordringer:

(Listen er ikke udtømmende)

Sansernes betydning for motorikken

At have en god velfungerende sansemotorik, betyder at:

 

    • Barnet lykkes med aktive handlinger og aktiviteter.
    • Barnet få en meningsfuld oplevelse ud af alle de informationer hjernen modtager via de enkelte sanseområder. FØLESANSEN, BALANCESANSEN, MUSKELSANSEN, SYNSSANSEN, HØRESANSEN, SMAGS- OG LUGTESANSEN.
    • Barnet ikke over eller underreagerer på sanseindtryk.
    • Barnet har et godt fundament til god social adfærd og optimal mulighed for indlæring.

 

Vores hjerne og nervesystem er en kæmpe stor computer som har til opgave at sorterer, analyserer, gemme, sammenligne og handle på alle de informationer vores sanser både bevidst og ubevidst oplever hver eneste dag, minut, sekund. Når det er sommer og vinter og om man er indenfor eller udenfor. Vores sansesystemer samarbejder på kryds og tværs med hinanden og er ansvarlige for at vi har succes med vores sansemotorik. Det er ikke så svært at forestille sig at det ikke altid går som man gerne vil have det.

Nogle gange er det ”knuder på ledningen” eller ”båndsalat”

 

SANSE HISTORIER

3 små sansehistorier fra vores motorik sanser.

 

Hvis der er udfordringer med FØLESANSEN:

”Jeg er ikke så glad for at være tæt sammen med andre børn. Når de rører ved mig, så gør det ondt. Min mor kan ikke forstå det, men når hun stryger min hånd, så gør det så ondt at jeg trækker hånden til mig. Det gør også ondt at have stramt eller kradsende tøj på – eller at gå på bare fødder. Det er værste om eftermiddagen – da kan jeg næsten føle mig angrebet, hvis de andre børn kommer for tæt på – så slår jeg fordi jeg føler mig presset op i en krog af dem. ”

” Min mor tror jeg er glemsom. Når jeg ikke kigger på, hvad jeg gør, så taber jeg ting ud af min hånd. De andre børn græder når de falder der det kan jeg da ikke forstå, for det gør ikke ondt. Jeg kan ikke finde ting i min taske uden at jeg må kigge ned i den.”

Hvis der er udfordringer med BALANCESANSEN:

Jeg sidder her i hjørnet, for når jeg bevæger mig, så bliver jeg svimmel og føler det som om hele verden tager mig med på gigantisk rutsjebanetur. Min far tog mig med i en rutsjebane, men jeg kastede op, da vi kom ud af den. Jeg synes andre børn er for vilde. Jeg bliver usikker når andre skubber til mig, for så falder jeg. Jeg har tit blå mærker, for jeg falder tit – og jeg kan ikke nå at tage for mig. Det er ikke sjovt at løbe det er nærmest farligt. Jeg vil helst sidde stille”

 

Hvis der er udfordringer med MUSKEL-LEDSANSEN:

”Det er SÅ svært at stå stille, jeg kan næsten ikke. Men når jeg så skal løbe stærkt, er det ligesom om jeg ikke kan få luft og det er alt for hårdt. Jeg falder tit ned at stolen og jeg kan ikke finde ud af at tage mit tøj på selv. Jeg kan heller ikke hoppe og når jeg forsøger at gribe en bold, griner de andre af mig. Min mor vil gerne at jeg tegner en tegning til hende, men blyanten falder hele tiden ud af hånden på mig.

 

Den sansemotoriske undersøgelse

Med udgangspunkt i den bekymring du har for dit barn og de vanskeligheder I oplever i hverdagen, foretages en sansemotorisk undersøgelse og vurdering

Afhængig af barnets udfordringer, kan undersøgelsen bestå af flere dele:

    • Vurdering af barnets evne til at bearbejde sanseindtryk
    • Vurdering af den motoriske udvikling og barnets grundmotorik
    • Vurdering af barnets opmærksomhed og evne til at deltage

Undersøgelsen foregår i rolige og relevante omgivelser. Enten på klinikken, på hjemmebane eller i dit barns daginstitution eller skole, hvis det er muligt.

Tidsforbruget kan variere fra 1 – 5 timer alt afhængig af kompleksiteten af de udfordringer dit barn har.

 

Vejledning, træning og behandling

Ud fra undersøgelsens resultater og den generelle vurdering. Anbefales og tilrettelægges den nødvendige indsats, i samråd med dig som forælder og om muligt andre relevante personer, som ofte er sammen med dit barn.

Nogle børn får den hjælp de har brug for når forældre, dagplejer, pædagoger m.m. modtager vejledning i hvordan de bedst støtter og hjælper barnet i hverdagen.

Andre børn har brug for et mere intensivt fysioterapeutisk træningstilbud, hvor de sansemotoriske vanskeligheder afhjælpes gennem tilpasset leg og bevægelse.

Børnefysioterapi og træning handler om netop det. Træningen er et rum hvor barnet får mulighed for at øve sig i lige præcis med det der er svært. I trygge rammer og kun lige så svært så dit barn oplever succes.

At træne vil altid være et samarbejde mellem mig som fysioterapeut og dig som forældre og selvfølgelig dit barn. Hvis det er hensigtsmæssigt og relevant vil I blive inddraget i træningen og det kan ligeledes tænkes at der vil være hjemmeøvelser og aktiviteter på programmet.


SENSORISK PROFIL

Hvad er en Sensorisk Profil?

En Sensorisk Profil er et særligt terapeutisk redskab, som er til gavn for alle. Men som er et særligt godt redskab, hvis du som forælder har bekymringer for, om dit barn har udfordringer med sanseintegration.

En Sensorisk Profil kan kortlægge dit barns sansemønstre. Den giver os viden og forståelse for, hvordan barnet sanser verden og forholder sig til alle de indtryk, som dagligt skal bearbejdes.

 

CITAT:

Når vi forstår hvordan de sensoriske bearbejdningsmønstre

påvirker vores liv, kan vi forbedre vores hverdag…..

Winnie Dunn (mor til sensorisk profil)

 

Vi har alle forskellige tolerancer, når det handler om, hvordan vi opfatter og bearbejder sanseindtryk. Hvor mange og hvor kraftige indtryk der skal til, før vi reagerer på det, der sker omkring os ? Tolerancen er meget forskellig fra person til person. Derfor er det umuligt at blive enige om udsagn som:

    • Havregrød er lækkert
    • Høj rockmusik er fedt
    • Stramt tøj er rart at have på
    • Rutchebaner er rædselsfulde

 

Men forstår vi disse tolerancer gør det os i stand til at:

    • Forstå adfærd
    • Lave strategier
    • Være på forkant
    • Igangsætte målrettet sanseintegrationsbehandling og træning

 

Sensorisk Profil er udviklet af den amerikanske ergoterapeut Winnie Duun. Som ligeledes har skrevet bogen ”Lev sanseligt”

Det kræver en autorisation som fysioterapeut, ergoterapeut eller psykolog at kunne købe testmaterialet, for at udføre en Sensorisk Profil.
Profilen har gennem flere år været testet og valideret, også i Danmark.

 

Hvornår er det en god idé med en Sensorisk Profil?

Dit barn vil typisk have et eller flere af disse tegn:

    • Har svært ved at holde kroppen i ro eller er alt for passiv
    • Dårlig balance, bliver let svimmel, er bange for højder
    • Klodset
    • Vælger at være tilskuer fremfor aktiv i legene
    • Er alt for forsigtig eller tager store chancer under leg
    • Reagerer voldsomt eller meget lidt på berøring og bevægelse
    • Har svært ved at blive i en aktivitet
    • Overdreven lys/lyd/lugt/smags følsomhed
    • Har berøringsangst
    • Generes af tøjmærker, hårvask, strømper m.m.
    • Er meget kræsen
    • Ikke trives som det skal og ofte trækker sig og/eller bliver ked af det og vred
    • Ikke altid reagerer som andre børn
    • Har søvnbesvær
    • Bliver hurtigt træt og opgivende
    • Har svært ved at koncentrere sig
    • Har behov for meget faste rutiner
    • Har indlæringsvanskeligheder

 

Du vil som forældre ofte være i tvivl om årsagen til dit barns udfordringer, men du er aldrig i tvivl om, at der er ”noget” der driller eller ”at adfærden” ikke er som den skal være.

Du har helt sikkert sagt, HVORFOR? til dig selv mange gange.

En sensorisk profil kan hjælpe dig med svaret.

Hvis dit barn har udfordringer med sanseintegration, kan det hæmme dit barns motoriske, følelsesmæssige og sociale udvikling.

Det giver ALTID mening at lave strategier, være på forkant og træne et barnets sanseintegration, da det i langt de fleste tilfælde vil give bedre forudsætninger for læring og udvikling.

 

Hvordan laver børnefysioterapeuten en sensorisk profil?

Den sensoriske profil er en spørgeskemaundersøgelse, som udarbejdes af jer som forældre og ligeledes, meget gerne inddrager barnets nære miljø, så som dagplejen, børnehaven eller skolen.

Der findes forskellige profiler, som er tilegnet den enkelte målgruppe:

    • Nyfødt til 0-6 måneder.
    • Småbørn 7-36 måneder.
    • Barn 3-14 år.
    • Skole relateret 3-14 år. Besvares af lærer eller pædagog med fokus på barnet i skole og institutionssituationer.
    • Teenager / voksen, 11 år og op.

 

Efter besvarelsen af spørgeskemaet, foretager børnefysioterapeuten et analysearbejde, hvorefter resultatet, anbefalinger og strategier overleveres til jer som forældre og evt i samarbejde med relevante andre personer omkring barnet.

Resultatet af arbejdet er dels et billede af hvad jeres barn godt kan, og hvor barnet har brug for støtte og strategier i hverdagen. Den viden sensorisk profil kan give, danner grundlaget for at udarbejde programmer med øvelser, aktiviteter og ikke mindst strategier som vil skabe bedre forudsætninger for at jeres barns udvikling, læring og ikke mindst gøre hverdagen lettere at være i og overskue.


BLØDE BØRN OG HYPERMOBILITET

Alle børn er født med bløde og bevægelige led, men for nogle børn forekommer denne tilstand i mere udtalt grad. Nogle af disse børn kan have en langsommere motorisk udvikling end deres jævnaldrende.

Der er tale om en tilstand, hvor barnets muskler ofte har en lavere grundspænding og leddene er mere bevægelige end hos andre børn. Dette skyldes at ledbåndene er løse, og dermed er leddene ikke så stabile. Leddene kan derfor lettere komme i yderstillinger og belastes uhensigtsmæssigt.

Tilstanden kan være arvelig, men det vides ikke hvorfor nogle børn har overbevægelige led. Men grundvilkåret følger ofte barnet i lang tid og kan være primær årsag til manglede lyst til fysisk aktivitet, smerter og andre bevægelsesproblemer.

Det er vigtigt at fastslå, at hvis det lille barn har bløde led, er det ikke ensbetydende med at det er hypermobil og vil være det resten af livet. Heldigvis er det sådan at mange vil opleve at stabiliteten og kontrollen over kroppen bliver bedre jo ældre, større og stærkere barnet bliver. Processen kan dog være langvarig og give barnet udfordringer og et behov for hjælp og støtte.

 

Mulige kendetegn hos det lille barn 0-3 år

    • Barnet kan ofte ikke lide at ligge på maven.
    • Barnet kan have svært ved at løfte hovedet både i ryg- og maveliggende.
    • Barnet kan ofte ligge i frøstilling på ryggen og på maven.
    • Barnet kan ofte bruge længere tid på at lære at trille, krybe, kravle, stå̊, gå og kan være mere usikker i sin balance.
    • Barnet kan være mindre motorisk aktivt i forhold til jævnaldrende.
    • Barnet kan have anderledes måder at bevæge sig på fx at rumpe sig frem, gå på knæ eller tæer.
    • Barnet kan virke slapt og spænder ikke i kroppen, når det løftes op.
    • Barnet kan have tendens til at stå̊ og gå på indersiden af foden.
    • Barnet kan have tendens til at have overstrakte knæ, albueled og kan sidde med krum ryg.
    • Barnet kan ofte have tendens til at sidde i W-stilling på gulvet.
    • Barnet kan være tilbageholdende med at udforske omgivelserne.
    • Barnet kan ofte udtrættes hurtigere en jævnaldrende og kan have behov for flere hvil og mere søvn end andre.
    • Barnet kan savle i længere tid end sine jævnaldrende.
    • Barnet kan blive frustreret over at tankerne kan mere end kroppen.

Mulige kendetegn hos barnet + 3 år

    • Barnet kan være mindre motorisk aktivt i forhold til jævnaldrende.
    • Barnet kan ofte stå̊ og gå på indersiden af foden. Desuden kan barnet have tendens til kalveknæ.
    • Barnet kan ofte have tendens til at sidde i W-stilling på gulvet.
    • Barnet kan være tilbageholdende med fysisk krævende aktiviteter, f.eks. på legepladsen.
    • Barnet kan udtrættes hurtigere end jævnaldrende, f.eks. ved gåture, i svømmehallen eller på legepladsen. Barnet kan derfor have behov for flere små̊ hvil og mere søvn end andre.
    • Barnet kan ofte have tendens til at falde og kan ofte betegnes som klodset.
    • Barnet kan have tendens til at falde sammen i kroppen, kan hænge indover bordet og/eller sidde uroligt på stolen.
    • Barnet kan have natlige smerter/uro og kan opleve uro i ben efter fysisk aktivitet.
    • Barnet kan have et umodent skrivegreb.
    • Barnet kan have svært ved af- og påklædning.
    • Barnet kan blive frustreret over, at det i hovedet kan og vil mere end kroppen.

Børnefysioterapeuten tilbyder følgende:

    • En motorisk test og vurdering af dit barn udfordringer
    • Hypermobilitetstest
    • Vejledning i at støtte barnets motoriske udvikling og lyst til bevægelse
    • Vejledning i øvelser og hensyn til barnet
    • Træningsvejledning og træningsforløb

BØRN OG SMERTER

Mange børn oplever med jævne mellemrum smerter fra kroppen. Det kan være forbigående, men nogle gange går det ikke bare væk af sig selv. Smerterne er generende og forhindre ofte barnet i at deltage i almindelige aktiviteter, leg og idrætsaktiviteter.

Barnet har ofte svært ved at forklare og sætte ord på smerterne og det er ofte lige så svært for forældrene at læse og forstå barnets smerter.

 

Børn skal ikke have ondt !

 

Hovedformålet med børnefysioterapien er at finde frem til årsagen til smerter

Børnefysioterapeuten tilbyder:

    • Samtale med forældre og barn omkring hverdagen, vaner og trivsel
    • Grundig undersøgelse
    • Evt samarbejde med læge, kiropraktor og andre
    • Behandling, træning og hjælp til vaneændring

 

Nakke- skuldersmerter og ”IPAD-NAKKE”

Hverdagen er i dag fyldt med Tablets, smartphone og computere. Det kan vi ikke undgå og det kan og vil vores børn heller ikke. Mange børn bruger dagligt adskillige timer i selskab med disse og naturligt nok er det ikke deres siddestilling de tænker mest på og slet ikke hvor lang tid de befinder sig i de samme stillinger.

Derfor ser man ofte børn i siddestillinger, hvor hovedet er bøjet kraftigt fremover – nærmest hvilende på brystet – også kaldet “IPAD-NAKKE”!

Eller også ligger de i sengen med hovedet hvilende op ad væggen og nakken voldsomt bøjet forover. Foran computeren sidder de med rundet ryg og hovedet fremadstrakt mod skærmen.

Alt sammen stillinger hvor der er stor belastning på nakkens muskler, sener og led, hvilket kan give voldsom hovedpine samt nakke- og skuldersmerter.

Børnefysioterapeuten kan hjælpe jer:

    • I får råd og vejledning om gode siddestillinger og tidsforbrug
    • Øvelser der lindrer og forbygger nakke- og skuldresmerter, samt hovedpine
    • Behandling af akutte smerter

søhest

BØRN – STRESS, ANGST OG OVERREAKTIONER

SØHESTEMAD

Mindre snak – mere krop

Ord er ikke altid nok til at skabe ro og tryghed i en hverdag fyldt med udfordringer, forhindringer, læring og konstant bombardement af sanseindtryk. Vi er en krop og et sind som tilsammen danner grundlag for at eksisterer, trives og udvikles i denne verden.

Når der er ubalance i mængde af input, og i hvad sindet og hjernen kan rumme, viser børn det på forskellige måder. Nogle hænger i gardinerne og kan ikke sidde stille. Nogle er udad reagerende og kommer til at slå, råbe og skælde ud før de tænker. Andre er angste eller trækker sig og løfter knapt blikket fra gulvet og kan ikke falde i søvn om aftenen, fordi tankerne og dagens indtryk myldrer rundt.

Barnet fortæller at det er: Under pres, fyldt op eller overloaded. Kært barn har mange navne, men grundlæggende kan det sidestilles med begrebet stress. Vi kalder også disse børn for Antennebørn, sensitive, følsomme og meget mere. Men kort sagt er det helt almindelige børn der ikke trives som de skal.

Kroppen skal beroliges og have hjælp til at producere og aktivere flere af de stoffer i hjernen, som virker beroligende på nervesystemet.

 

SØHESTEMAD

Fysioterapi til børn med tegn på overbelastning, uro, stress og angst

Du skal huske at fodre din SØHEST!

 

HVAD HAR EN SØHEST MED STRESS AT GØRE?

Her er den korte version:

I vores hjerne, nærmere bestemt i vores krybdyrhjernen, holder mange af vores følelser til. Her ligger to områder, der hedder amygdala og hippocampus. Hippocampus har samme form som en søhest og kaldes derfor søhesten. Søhesten bliver påvirket og vokser af gode, beroligende stoffer som oxytocin, endorfiner og dopamin. Inde i søhesten ligger amygdala, som kaldes for myggen. Myggen er kroppens alarmsystem og påvirkes af stresshormonet kortisol, der næsten kan lamme os. “Myggen er ikke så klog,” Den kan kun fire forskellige ting – den kan slå, flygte, besvime, og den kan få dig til at gå helt i stå.

“Når man er urolig, sover dårligt om natten eller har svært ved at koncentrere sig, er myggen blevet alt for stor, og søhesten blevet alt for lille. Man kan også sige: At Myggen stikker Søhesten.

Derfor handler hele øvelsen for barnet og for forældre og andre omsorgspersoner om at fodre søhesten – altså gøre nogle ting med kroppen og tankerne, der får søhesten til at vokse, så den stressende, stikkende myg kan blive mindre.

Det er IKKE hokuspokus! Søhestemad, tager afsæt i naturvidenskabelig forskning og viden om neurofysiologi, neuroanatomi og psykologi.

Du kan også læse mere på Pernille Thomsen hjemmeside: www.søhestemad.dk

BØRNEFYSIOTERAPI ER SØHESTEMAD

FYSIOTERAPI til børn med symptomer på stress, angst og uro handler om, at få SØHESTEN til at vokse, så der kan komme ro på myggen. Dette gør vi ved at arbejde med kroppen, da noget af det SØHESTEN allerbedst kan lide, er motion med høj puls, berøring i form af dybe tryk, kram og massage. Vi arbejder også med stræk og bevægelighed, da et overbelastet nervesystem kan påvirke dette.

Udover fysisk leg, bevægelse og træning. Handler Søhestemad også om:

    • Hverdagsstrategier
    • At være forberedt og på forkant
    • Selvreguleringsstrategier
    • Vaner

Har du lyst til vide mere om SØHESTEMAD og om det kunne være noget for dit barn, kan du ringe på klinikken og høre nærmere.

Du kan også skrive en mail til gitte@sofiendal-sundhedsteam.dk


Børn og overvægt

Hvert 5. barn i Danmark er overvægtig. Måske gælder det også dit barn ?

Det er utroligt vigtigt at tage fat om problemet, da tidlig overvægt kan have alt for mange konsekvenser for det enkelte barn:

    • Sociale udfordringer til ensomhed
    • Psykisk dårlig trivsel – mobning, lavt selvværd og selvtillid
    • Livsstilssygdomme så som, diabetes, hjertekar sygdomme m.m.
    • Dårlig fysisk form
    • Sansemotoriske vanskeligheder
    • Kropslige smerter
    • ………… Og meget mere

 

Fysioterapi til børn med overvægt

Fysioterapi til børn med overvægt handler IKKE om mad og træning, træning, træning.

Det handler om at:

    • Finde glæden ved at bruge kroppen
    • Finde ud af hvad dit barn synes er sjovt!
    • Finde ud af om dit barn har motoriske vanskeligheder som bremser den fysiske aktivitet og lyst til at bevæge sig
    • Finde ud af om barnet har udfordringer med at regulerer sin egen aktivitet og bearbejde sanseindtryk
    • Øge mængden af hverdagsaktiviteter
    • Få styr på de 3 S´er: SKÆRM – SJOV – SIXPACK J

 

Børnefysioterapeuten tilbyder:

    • Samtale med forældre og barn omkring hverdagen, vaner og trivsel
    • Grundig undersøgelse
    • Evt samarbejde med læge, kiropraktor og andre
    • Behandling, træning og hjælp til vaneændring

 

Har du lyst til vide mere og om det kunne være noget for dit barn, kan du ringe på klinikken og høre nærmere.

Du kan også skrive en mail til gitte@sofiendal-sundhedsteam.dk

Kontakt

Kontakt os